Een dag met een gouden randje

Haar vader belde in oktober op. Of zijn dochter bijles zou kunnen volgen. Ze zat in groep 8 en wilde zo ontzettend graag naar het Dalton College. En eigenlijk wilde ze ook zó graag een KB advies in plaats van het voorlopige BB advies.

Ze kwam diezelfde week samen met haar vader voor het intakegesprek. Een lange, lieve, spontane meid met een glimlach van oor tot oor, zo’n glimlach waar je zelf spontaan vrolijk van wordt. Ze was in de zesde klas blijven zitten, haar tweelingbroer zat ondertussen op de havo. We begonnen met de bijles en al snel bleek ze een keiharde werkster te zijn. Ze hield zich keurig aan alle afspraken en zelfs als ik vergat haar iets toe te sturen, appte ze om me eraan te herinneren. Haar resultaten verbeterden zienderogen en na een paar maanden scoorde ze bij elke toets net zo goed als vriendinnetjes die een havo advies gekregen hadden. Haar advies bleef echter BB. Ze moest de eindtoets afwachten, daarna zou de juf haar advies ‘misschien’ aanpassen naar KB.

Ook werd ze, na jaren zwak gescoord te hebben op de taaltoetsen en omdat ze beter scoorde als haar toetsen werden voorgelezen, getest op dyslexie. Dat bleek ze dubbel en dwars te hebben. Haar groei was daardoor verhoudingsgewijs eigenlijk nog veel groter, omdat die dyslexie toch best een behoorlijke handicap was, net alsof ze moest hordelopen met een blok aan haar been, maar dan uiteindelijk wel winnen. Een topprestatie dus!

Elke week kwam ze door weer en wind naar de bijles. Soms stond ze als een verzopen katje op de deurmat, maar altijd sierde die ontwapende glimlach haar gezicht. Langzamerhand verloor ze toch wel een beetje de moed en de onzekerheid sloop binnen, al dat harde werken leverde haar toch geen hoger advies op. Ze leek een soort van faalangst te ontwikkelen, omdat alles van die vervelende eindtoets afhing. Tijd voor een gesprek met school.

Gelukkig zagen de juf en de schoolleiding in dat ze een KB advies waardig was, ongeacht hoe ze de eindtoets zou gaan maken. Want naast haar duidelijk gestegen scores, liet ze ook hele mooie andere vaardigheden zien: ze kon goed plannen, was leergierig, stuurde haar eigen leerproces en vooral … ze had een enorm doorzettingsvermogen! Ze zouden hun uiterste best voor haar doen.

En uiteindelijk kwam daar dan het zo gewenste en zeer welverdiende advies … én … het leek vervolgens wel een sprookje! Ze scoorde voor de eindtoets een niveau van VMBO TL. Ze belde me op en ik zag in gedachten haar brede glimlach nog breder worden … de dag kreeg spontaan een gouden randje!