Wij zijn Ruim Voldoende
ervaren vakdocenten en begeleiders
Greta Eradus
“Na jaren werkzaam te zijn geweest in de medische sector en het onderwijs, ben ik in 2008 gestart met Ruim Voldoende. Sinds de oprichting heb ik met enorm veel plezier leerlingen mogen helpen met hun werkzaamheden voor school. Voor veel van deze leerlingen verliep hun schoolloopbaan niet altijd even vlekkeloos en vaak moesten ze behoorlijke hindernissen zien te overwinnen. Hindernissen in de vorm van specifieke leerproblemen maar soms ook in de vorm van problemen op het sociale vlak. Als het dan uiteindelijk samen is gelukt een schoolperiode met succes af te sluiten en een leerling heeft ontdekt bij welk vakgebied zijn of haar talenten het beste passen en komt vervolgens daar terecht waar hij of zij hoort, dan geeft mij dat een enorm dankbaar en voldaan gevoel. Een mooiere baan kan ik me niet wensen! Ruim Voldoende is in de afgelopen jaren enorm gegroeid en met trots presenteer ik dan ook een prachtig team van vakkundige, enthousiaste en betrokken mensen. Samen kunnen we elke leerling datgene bieden wat hij of zij nodig heeft: maatwerk op het gebied van leren!”
Bram Eradus
“Even een korte kennismaking. Mijn naam is Bram en mijn interesses liggen voornamelijk in de bètahoek, hoewel de alfakamer mij ook niet onbekend is. Ik heb Ruim Voldoende zien opgroeien van een huis(werk)kamer tot het kennis- en onderwijscentrum van nu. Wat mij het meest opvalt, is het brede scala aan gezichten die jaar in jaar uit, soms voor een middelbaar schoolleven lang, de deur platlopen. De levendigheid en uitdagingen die dit werk met zich meebrengen, zijn twee van mijn passies. Door middel van mijn afgeronde studie Scheikunde aan de UvA kan ik uw zoon of dochter proberen te helpen met de dieptevragen bij de disciplines Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde. Leren, makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker!”
Martin Eradus
“Ruim 30 jaar werk ik nu al met heel veel plezier in het onderwijs en geef ik les in de exacte vakken op verschillende niveaus van VMBO tot en met HBO. Ik heb dan ook heel veel jongelui zien komen en gaan. Lesgeven houdt je jong! Wiskunde, natuurkunde en scheikunde zijn vakken die je nodig hebt als je verder wilt in de economie, de techniek, of in de zorgsector. Kortom, in de maatschappij blijkt deze vakkennis vaak nodig. In het huidige onderwijssysteem, en dan met name in het studiehuis, wordt meer pro-activiteit van de leerling zelf verwacht, maar vaak weten ze niet waar te beginnen. Samen puzzelen aan de oplossing van een vraagstuk, stapsgewijs naar de oplossing toewerken. En dan is het prachtig om te zien dat bij de leerling ‘het kwartje’ valt. Of om op z’n Cruijffiaans te zeggen: Je gaat het pas snappen als je het doorhebt!”
Marije Eradus
“Sinds 2015 maak ik deel uit van het team van Ruim Voldoende. Van jongs af aan wilde ik graag ‘kinderen helpen’, in welke vorm dan ook. In 2016 heb ik mijn HBO diploma Pedagogiek behaald aan de Hogeschool van Amsterdam. Vervolgens ben ik verder gaan studeren en inmiddels ben ik ook afgestudeerd als orthopedagoog aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens mijn stages is mijn interesse voor het onderwijs gegroeid, waarbij ik op verschillende scholen kinderen mocht begeleiden die hulp nodig hadden bij het leren. Hierbij kan gedacht worden aan specifieke leerproblemen, werkhouding, hoogbegaafdheid, ADHD, ADD en/of autisme. Ik vind het vakgebied van de (ortho)pedagogiek ontzettend mooi. Ieder kind is uniek, een individu met zijn of haar eigen capaciteiten. In de huiswerkbegeleiding zie je dat terug in interesses en de manier van leren van een kind. De een heeft een voorkeur voor de talen en de ander voor de exacte vakken. Er zijn kinderen die gestructureerde samenvattingen maken, of graag leren met behulp van een mindmap. Als afgestudeerd orthopedagoog kijk ik niet alleen naar het individu, maar ook naar de omgeving. De centrale vraag is: hoe kunnen wij, het team van Ruim Voldoende, samen met de leerling en zijn/haar ouders ervoor zorgen dat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen en plezier heeft in het leren?”
Marjolein Oudegeest
“Sinds 2018 combineer ik mijn eigen studiecoachingspraktijk BijLein in Alkmaar met 1 dag per week Ruim Voldoende. Naast onze vriendschap delen Greta en ik onze passie voor het onderwijs. Zoveel kinderen die net niet de aandacht, uitdaging of juiste begeleiding op school krijgen die zij verdienen, terwijl het juist zo leuk is om daar samen met de leerling achter te komen en aan te werken. Niets mooiers dan vervolgens te zien hoe ze in hun kracht komen te staan, weer gaan stralen en de regie in handen nemen. Dan blijken ze ineens wel gemotiveerd, vertonen ze minder uitstelgedrag en worden hun resultaten vanzelf beter. Naast het feit dat ik altijd het grappige, mooie en unieke in kinderen zie, zit mijn toegevoegde waarde bij Ruim Voldoende vooral in het leren leren, plannen en organiseren en het ontdekken van je eigen leerstijl. Daarnaast ben ik gespecialiseerd coach in beelddenken via de methode ‘ikleeranders’ waarmee ik kinderen kan helpen die vanuit beelddenken kampen met dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, een vol hoofd, trage verwerkingssnelheid, details over het hoofd zien, het niet kunnen automatiseren van tafels of Engelse woordjes etc. Ook voor de aanpak van faalangst kunnen kinderen bij mij terecht. Faalangst is geen deel van je, het heeft te maken met je overtuigingen. Door die onder de loep te nemen kan er heel veel veranderen!”
Sandra Duinmaijer
“Sinds 2019 maak ik met veel plezier deel uit van het team Ruim Voldoende. Middelbare scholieren mogen begeleiden in een mooie en veelal turbulente fase van hun leven vind ik een voorrecht. Soms is een luisterend oor al genoeg om een leerling weer op weg te helpen. Naast huiswerkbegeleiding en plannen kan ik, als docente Nederlands, leerlingen extra aandacht geven voor het vak Nederlands. Leerlingen blijken vaak tot en met het examen Nederlands moeite te hebben met begrijpend lezen. Het ontwikkelen van tekstbegrip is heel belangrijk als basis voor andere talen, zaakvakken en vervolgopleidingen. Mij geeft het veel voldoening als ik na mijn uitleg zie dat bij leerlingen het tekstbegrip toeneemt. Na mijn studie Nederlands en het behalen van mijn eerstegraads bevoegdheid heb ik van verschillende onderwijs facetten mogen proeven. Zo heb ik Nederlands als tweede taal gegeven op de werkvloer en heb ik lesgegeven op de middelbare school. Vervolgens heb ik als auteur voor het vak Nederlands bij een educatieve uitgeverij gewerkt. In die tijd merkte ik dat ik het contact met middelbare scholieren en de voldoening van het lesgeven miste. Toen ik bijlessen Nederlands ging verzorgen, smaakte dat naar meer. Hoe fijn is het dan ook om nu bij Ruim Voldoende met een warm en professioneel team diverse leerlingen te begeleiden, te ontwikkelen en tot bloei te laten komen.”