Wij zijn Ruim Voldoende
ervaren vakdocenten en begeleiders
Greta Eradus
“Na jaren werkzaam te zijn geweest in de medische sector en het onderwijs, ben ik in 2008 gestart met Ruim Voldoende. Sinds de oprichting heb ik met enorm veel plezier leerlingen mogen helpen met hun werkzaamheden voor school. Voor veel van deze leerlingen verliep hun schoolloopbaan niet altijd even vlekkeloos en vaak moesten ze behoorlijke hindernissen zien te overwinnen. Hindernissen in de vorm van specifieke leerproblemen maar soms ook in de vorm van problemen op het sociale vlak. Als het dan uiteindelijk samen is gelukt een schoolperiode met succes af te sluiten en een leerling heeft ontdekt bij welk vakgebied zijn of haar talenten het beste passen en komt vervolgens daar terecht waar hij of zij hoort, dan geeft mij dat een enorm dankbaar en voldaan gevoel. Een mooiere baan kan ik me niet wensen! Ruim Voldoende is in de afgelopen jaren enorm gegroeid en met trots presenteer ik dan ook een prachtig team van vakkundige, enthousiaste en betrokken mensen. Samen kunnen we elke leerling datgene bieden wat hij of zij nodig heeft: maatwerk op het gebied van leren!”
Bram Eradus
“Even een korte kennismaking. Mijn naam is Bram en mijn interesses liggen voornamelijk in de bètahoek, hoewel de alfakamer mij ook niet onbekend is. Ik heb Ruim Voldoende zien opgroeien van een huis(werk)kamer tot het kennis- en onderwijscentrum van nu. Wat mij het meest opvalt, is het brede scala aan gezichten die jaar in jaar uit, soms voor een middelbaar schoolleven lang, de deur platlopen. De levendigheid en uitdagingen die dit werk met zich meebrengen, zijn twee van mijn passies. Door middel van mijn afgeronde studie Scheikunde aan de UvA kan ik uw zoon of dochter proberen te helpen met de dieptevragen bij de disciplines Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde. Leren, makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker!”
Sandra Duinmaijer
“Sinds 2019 maak ik met veel plezier deel uit van het team Ruim Voldoende. Middelbare scholieren mogen begeleiden in een mooie en veelal turbulente fase van hun leven vind ik een voorrecht. Soms is een luisterend oor al genoeg om een leerling weer op weg te helpen. Naast huiswerkbegeleiding en plannen kan ik, als docent Nederlands, leerlingen extra aandacht geven voor het vak Nederlands. Leerlingen blijken vaak tot en met het examen Nederlands moeite te hebben met begrijpend lezen. Het ontwikkelen van tekstbegrip is heel belangrijk als basis voor andere talen, zaakvakken en vervolgopleidingen. Mij geeft het veel voldoening als ik na mijn uitleg zie dat bij leerlingen het tekstbegrip toeneemt. Na mijn studie Nederlands en het behalen van mijn eerstegraads bevoegdheid heb ik van verschillende onderwijsfacetten mogen proeven. Zo heb ik Nederlands als tweede taal gegeven op de werkvloer en heb ik lesgegeven op de middelbare school. Vervolgens heb ik als auteur voor het vak Nederlands bij een educatieve uitgeverij gewerkt. In die tijd merkte ik dat ik het contact met middelbare scholieren en de voldoening van het lesgeven miste. Toen ik bijlessen Nederlands ging verzorgen, smaakte dat naar meer. Hoe fijn is het dan ook om nu bij Ruim Voldoende met een warm en professioneel team diverse leerlingen te begeleiden, te ontwikkelen en tot bloei te laten komen.”
Trees Nijman
“Mijn naam is Trees Nijman. Vier jaar geleden heb ik het roer omgegooid en heb mijn juridische adviesfunctie bij de overheid verruild voor het begeleiden van jongeren met milde autismespectrum problematiek (Ass/pdd-nos). Vanuit ervaring, en het behalen van het diploma coaching bij autisme, heb ik geleerd dat deze begeleiding een andere kijk op denken vraagt om die jongeren op de manier te ondersteunen die past bij hun belevingswereld. Dit maatwerk wil ik ook graag bieden bij Ruim Voldoende.
En daarbij wel de leerling blijven zien om wie hij of zij is, in plaats van alleen de schoolresultaten.
De middelbare school vraagt veel van leerlingen. Met autisme komt er sneller van alles op je af en bij je binnen, naast het ”gewoon” moeten leren en maken van je huiswerk. Dit vraagt om praktische handvatten voor op school en thuis. Denk aan het herkennen en voorkomen van overprikkeling. Of het kunnen filteren van hoofd- en bijzaken en het plannen van huiswerk. Kan ik het de volgende keer misschien anders doen?
Dit geldt natuurlijk óók voor leerlingen zonder Ass 😉 Ik wil er, voor alle leerlingen bij Ruim Voldoende, aan bijdragen dat zowel hun schoolwerk als persoonlijke ontwikkeling zelfverzekerder en adequater wordt. En zo ontstaat nog meer groei naar de eigen kwaliteiten!”
Cathelijne Tesselaar
“Verbinding is het centrale thema in mijn werk. Ruim 20 jaar heb ik als leerkracht in het onderwijs gewerkt. Daar was mijn aandacht gericht op het afstemmen op een leerling. Wat heeft hij/zij nodig en hoe kan ik dat samen met de leerling in handelen omzetten?
Vanuit mijn wens van verbinding, met mezelf, de ander en de wereld om me heen, heb ik daarnaast vele trainingen Verbindende Communicatie gevolgd. De inspiratie, inzichten en vaardigheden die ik daar heb opgedaan zette ik eerst in bij mijn werk als leerkracht en nu ook als begeleider bij Ruim Voldoende. Om af te stemmen op de behoeften van een leerling is het soms nodig om door woorden heen te luisteren en door gedrag heen te kijken. Vanuit welke drijfveer zegt of doet een leerling iets en waar gaat het hem of haar werkelijk om? Dit vanuit een open en nieuwsgierige houding samen met de leerling verkennen geeft mij veel voldoening. Het is mijn ervaring dat wanneer leerlingen zicht hebben op hun drijfveren, ze vanuit een toenemende mate van zelfstandigheid en vertrouwen keuzes maken. Ze leren verantwoordelijkheid nemen voor de stappen die ze zetten. Daaraan bijdragen doe ik met veel plezier.
Vanuit mijn ervaring als leerkracht kan ik de leerlingen bij Ruim Voldoende praktisch ondersteunen en begeleiden bij het plannen, maken en leren van hun huiswerk.”
Marije Eradus
“Sinds 2015 maak ik deel uit van het team van Ruim Voldoende. Van jongs af aan wilde ik graag ‘kinderen helpen’, in welke vorm dan ook. In 2016 heb ik mijn HBO diploma Pedagogiek behaald aan de Hogeschool van Amsterdam. Vervolgens ben ik verder gaan studeren en inmiddels ben ik ook afgestudeerd als orthopedagoog aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens mijn stages is mijn interesse voor het onderwijs gegroeid, waarbij ik op verschillende scholen kinderen mocht begeleiden die hulp nodig hadden bij het leren. Hierbij kan gedacht worden aan specifieke leerproblemen, werkhouding, hoogbegaafdheid, ADHD, ADD en/of autisme. Ik vind het vakgebied van de (ortho)pedagogiek ontzettend mooi. Ieder kind is uniek, een individu met zijn of haar eigen capaciteiten. In de huiswerkbegeleiding zie je dat terug in interesses en de manier van leren van een kind. De een heeft een voorkeur voor de talen en de ander voor de exacte vakken. Er zijn kinderen die gestructureerde samenvattingen maken, of graag leren met behulp van een mindmap. Als afgestudeerd orthopedagoog kijk ik niet alleen naar het individu, maar ook naar de omgeving. De centrale vraag is: hoe kunnen wij, het team van Ruim Voldoende, samen met de leerling en zijn/haar ouders ervoor zorgen dat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen en plezier heeft in het leren?”
Martin Eradus
“Ruim 30 jaar werk ik nu al met heel veel plezier in het onderwijs en geef ik les in de exacte vakken op verschillende niveaus van VMBO tot en met HBO. Ik heb dan ook heel veel jongelui zien komen en gaan. Lesgeven houdt je jong! Wiskunde, natuurkunde en scheikunde zijn vakken die je nodig hebt als je verder wilt in de economie, de techniek, of in de zorgsector. Kortom, in de maatschappij blijkt deze vakkennis vaak nodig. In het huidige onderwijssysteem, en dan met name in het studiehuis, wordt meer pro-activiteit van de leerling zelf verwacht, maar vaak weten ze niet waar te beginnen. Samen puzzelen aan de oplossing van een vraagstuk, stapsgewijs naar de oplossing toewerken. En dan is het prachtig om te zien dat bij de leerling ‘het kwartje’ valt. Of om op z’n Cruijffiaans te zeggen: Je gaat het pas snappen als je het doorhebt!”
Aniek van Dijk
“Leerlingen helpen met plannen, motiveren, uitleg geven en overhoren in een prettige omgeving: dat is Ruim Voldoende voor mij.
Ik ben Aniek van Dijk en ik werk nu al zo’n 2,5 jaar bij Ruim Voldoende. Zelf heb ik het profiel cultuur en maatschappij gehad op de middelbare school. Daarom ondersteun ik de leerlingen voornamelijk met de talen, maatschappijvakken en geschiedenis. Ik heb inmiddels een opleiding voor musical- en muziektheater afgerond. Momenteel doe ik de vooropleiding van de toneelschool en dat combineer ik onder andere met het werk bij Ruim Voldoende. Ik vind het heel fijn leerlingen te helpen met hun huiswerk, zodat ze verder komen op school. Daarbij reik ik vaak verschillende soorten leermethodes aan bij leerlingen. Elke leerling heeft andere behoeftes en het is ontzettend leuk om te zien dat een leerling meer zelfvertrouwen krijgt op het gebied van leren. Ik geniet dan ook met leerlingen mee als ze stappen vooruit maken!”
Erik Leonards
“Ik ben Erik Leonards en in 2020 ben ik bij het team van Ruim Voldoende gekomen. Mijn interesses liggen bij de bètavakken, maar ik help leerlingen vooral met wiskunde, omdat leerlingen daar vaak het meeste moeite mee hebben. Mijn afgeronde studie wiskunde aan de UvA komt hier goed bij van pas. Tijdens het uitleggen probeer ik leerlingen niet alleen de trucjes aan te leren om opgaven te kunnen maken, maar ik streef ook naar meer begrip van de stof, zodat de leerling in staat is de theorie toe te kunnen passen in verschillende contexten. Het mooiste moment van de dag is dan ook wanneer je ziet dat het ‘klikt’ bij de leerling, waaruit vaak de reactie volgt dat de opgave eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Langzaamaan nemen het zelfvertrouwen en de motivatie dan toe en kan de leerling gaan groeien en bloeien.”
Valentina Boon
“Mijn naam is Valentina Boon en ik zit nu in het tweede jaar van de studie Pedagogische Wetenschappen aan de UvA. Sinds 2019 werk ik met veel plezier bij Ruim Voldoende. Ik vind het leuk om leerlingen uit te leggen hoe je een planning maakt, hoe je een toets het beste kunt voorbereiden en hoe je bijvoorbeeld een samenvatting of mindmap moet maken. Ik heb zelf eerst de havo gedaan en daarna het vwo. Ik heb een economie en maatschappij profiel gekozen en de vakken geschiedenis, maatschappijwetenschappen en vreemde talen waren mijn lievelingsvakken. Ook tijdens de examentrainingen zijn dit de vakken waarbij ik goed kan helpen. Het vak Spaans is daarnaast een bijzonder vak voor mij, omdat ik een Spaanstalige achtergrond heb. Een van mijn hobby’s is reizen en dan het liefst naar Zuid-Amerika waar mijn roots liggen.”
Pieter Carton
Hallo, mijn naam is Pieter en ik werk inmiddels al een paar jaar met veel plezier bij Ruim Voldoende. Ik doe huiswerkbegeleiding, en geef bijles en examentraining in de exacte vakken. Daarnaast ben ik op dit moment masterstudent Computer Science bij de TU Delft. Tijdens mijn werk geniet ik vooral van het geven van uitleg, en probeer deze als het kan vanuit een andere hoek te geven om het beter binnen te laten komen. Zo hoop ik toch echt het verschil te kunnen maken voor leerlingen.
Iris de wit
“Mijn naam is Iris de Wit en ik geef sinds 2022 huiswerkbegeleiding bij Ruim Voldoende voor de vakken economie en bedrijfseconomie. Ik ben zelf erg geïnteresseerd in economie en zit nu in mijn tweede jaar van de studie bedrijfskunde op de universiteit van Amsterdam. Een groot deel van mijn studie bestaat uit colleges economie en op het vwo heb ik het economie en maatschappij profiel gedaan en hierdoor kan ik de leerlingen goed ondersteunen bij dit vak. Ik vind het leuk om te zien dat scholieren bij Ruim Voldoende gefocust huiswerk kunnen maken en ik help de leerlingen graag. Persoonlijk ben ik altijd erg nieuwsgierig en ik wil graag weten hoe dingen in elkaar zitten. Mijn tip voor de leerlingen is dan ook om zeker vragen te stellen als ze er niet zelf uitkomen. Daar leer je alleen maar van!”